Bereid je voor

1. Prik de dag

Leg de dag vast waarop je gaat stoppen. Dit hoeft niet morgen te zijn, maar geef jezelf een aantal dagen of weken om eraan te wennen en ernaartoe te leven. Zo bereid je jezelf goed voor, maar ook de mensen rondom jou.

Dokter

2. Vertel over je plannen

De bedoeling van ‘Roker, ik zie je graag’ is dat je stopt, samen met de steun van de mensen rondom jou. Vertel ze daarom over je plannen. Laat ze weten hoe ze jou kunnen helpen om te stoppen, zoals bijvoorbeeld:

  • vertel ze jouw reden(en) om te stoppen,
  • zoek samen dingen om te doen waar roken niet aan te pas komt,
  • identificeer verleidingen en vraag ze om je te helpen deze te weerstaan,
  • zoek een roker om samen mee te stoppen.

3. Kies een methode

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Het is belangrijk dat je er een kiest die bij jou past.

Sommige mensen verkiezen om puur op karakter te stoppen. Het kan, maar weet dat je meer kans hebt om te stoppen met begeleiding. Tot zes keer meer kans zelfs, wanneer je rookstophulpmiddelen combineert met intensieve begeleiding.

Kortom, succesvol stoppen met roken gebeurt het vaakst wanneer je een begeleiding door tabakoloog en apotheker combineert met nicotine vervangende hulpmiddelen.

Naar de tabakstop website

4. Ga langs bij je Multipharma-apotheek en vul je rokersprofiel in

Voor de ene roker is die uitdaging al wat pittiger dan voor de andere. Vul daarom samen met je apotheker je rokersprofiel in: het helpt om je rookgewoonten in kaart te brengen en om de beste stopmethode te vinden.

zoek een multipharma
Dokter

Voel je je geïnspireerd om zelf deze voorbereidingen te treffen, of om iemand hiermee te helpen?

Omgaan met ontwenningsverschijnselen

Heb je last van ontwenningsverschijnselen? Geloof ons, je bent niet de enige. De belangrijkste ontwenningsverschijnselen zoals slaapproblemen, nerveus zijn, hoofdpijn, constipatie of gewichtstoename komen voor bij heel wat mensen die stoppen met roken. Het is vast niet de eerste keer dat je dit hoort. Maar belangrijker dan de problemen, zijn de tips om er iets aan te doen.

Slaapproblemen?
+
  • Drink geen koffie na 15h
  • Als je een nicotinepleister gebruikt, verwijder je deze best voor het slapengaan
  • Zorg voor een goede slaaphygiëne
Nerveus of geïrriteerd?
+
  • Zoek afleiding: ga sporten, neem een bad, …
  • Check bij je apotheker of je dosis van je rookstophulmiddel niet te laag is?
Hoofdpijn?
+
  • Drink voldoende water
  • Zoek regelmatig rust en stilte op
Constipatie?
+
  • Drink voldoende water
  • Eet genoeg groenten, fruit en volkorengranen
  • Zorg voor beweging
  • Neem eventueel een zacht laxeermiddel (vraag raad aan je apotheker)
Gewichtstoename?
+
  • Neem ’s morgens binnen de 30 minuten een uitgebreid ontbijt
  • Eet 3 kleine hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes
  • Eet 3 stukken fruit per dag
  • Herken het verschil tussen “honger” en “zin”. Heb je echt honger? Eet dan iets. Heb je alleen zin? Verzet dan je gedachten, drink water of eet een ongesuikerd muntje.
  • Let op je eigen valkuil: snacken of snoepen om de sigaret te vervangen?
  • Drink dagelijks 8 bekertjes water
  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten
  • Neem kleine stappen: start zeker niet met een dieet tijdens je rookstop. Probeer gezond en gevarieerd te eten.

Hoe volhouden?

1. Aanvaard de moeilijke dagen

Langdurig roken zorgt voor een nicotine-drang in je hersenen. Zo zijn bepaalde plaatsen, mensen, dingen en situaties gelinkt met roken. Voor heel wat ex-rokers, is thuis een moeilijke plaats om die drang te weerstaan. Ook lang nadat je gestopt bent, kan het nog gebeuren dat je zin in een sigaret krijgt. Maar onthoud vooral: een klein trekje van iemands sigaret is altijd een slecht idee. Leer daarom de triggers te herkennen zodat je beter voorbereid bent om de verleiding te weerstaan.

2. Beloon jezelf als je rookvrij bent

De zin in een sigaret neemt af als je langer bent gestopt. Stoppen en volhouden is een belangrijke prestatie. Jezelf hiervoor belonen is minstens even belangrijk. Gebruik het geld dat je uitspaarde bijvoorbeeld voor een leuke traktatie. Of beter: geniet van een mooie wandeling of nodig vrienden voor een gezellige avond samen.

3. Laat je ondersteunen

Verleiding is overal, om hulp vragen is dus zeker een goed idee. Vooral in het prille begin. Vaak helpt het om er met iemand over te praten en zo te herkennen wat er aan de hand is. Waarom heb je een moeilijk moment? Wat kan je er aan doen? Praat erover met je omgeving, je apotheker of je tabakoloog. Samen komen we er wel uit! Stoppen met roken doe je immers van dag tot dag.

Heb je nood aan een babbel? Praat erover met je vrienden of familie, of ga langs bij je Multipharma-apotheker.

Je Multipharma-apotheker staat altijd voor je klaar

4. Wat als je toch hervalt?

Kijk eerst met trots terug op de periode waarin je al rookvrij was, je kunt dit vast weer! Wees niet te hard voor jezelf. Een terugval is voor veel rokers normaal en betekent niet dat je plan is mislukt. Het betekent ook niet dat je uiteindelijk je doel niet kunt bereiken.

Probeer te achterhalen waarom je hervalllen bent? Is het een eenmalige uitschuiver? Of rook je weer regelmatig?

  • Identificeer je verleidingen. Wat precies zorgde ervoor dat je en sigaret opstak? Wees je bewust van die aanleiding. Beslis nu hoe je ermee om wilt gaan als je het even moeilijk hebt.
  • Leer van je ervaringen. Wat heeft je het meest geholpen om je van de sigaretten af te houden? Zorg ervoor dat je dat de volgende keren vaker doet.

Wil je de stap zetten om te stoppen met roken, of een roker hiertoe uitdagen?

Zie homepagina